Fornem åbning – Hans Krarup skriver i sin anmeldelse om festivalens åbningskoncert

Fornem åbning

Anmeldelse

 

Af Hans Krarup, organist.

 Om det var tanken om at sidde i Sorø klosterkirkes skønne rum i en temperatur, der lå 5-6 grader under den stegende  temperatur udenfor, eller om det var forventningen om at opleve Sorøs berømte bysbarn , sopranen Ann Petersen, så var kendsgerningen den, at festivalkomiteens formand Klaus Gylling kunne tælle til  præcis 200 publikummer  på sit tælleapparat til åbningskoncerten i onsdags.   Det var et flot startskud til den perlerække af koncerter i klosterkirken og andre lokaliteter , som vi har i vente  hver onsdag aften, inden den store afslutningskoncert med solister, kor og orkester søndag d. 31.august.

 Med kirkens organist Merethe Køhl Hansen på orgelbænken og  Joanna Ulricke Maliebe fra  Malmö symfoniorkester på violin  indledtes koncerten  med César Francks udødelige ”Panis angelicus” , kendt og elsket overalt på jordkloden. I onsdags valgt som åbningsnummer , vel sagtens også  for at give alle 3 medvirkende i koncerten mulighed for at musicere sammen i kirkerummet med 200 publikummer og den dermed  ændrede akustik.

Men snart efter gik det løs med J.S.Bachs store 4-satsede  violinsonate i E-dur.  Et stykke kammermusik for violin og cembalo, her fremført for violin og orgel. Hørt fra publikums rækker var balancen mellem violin og orgel skæv i de 3 første satser,- violinen druknede i orgelklangen. Men alt endte lykkeligt: i den perlende 4.  sats  fandt de 2 dygtige musikere hinanden i perfekt balance og gav den vidunderlige musik en blændende fremførelse: barokmusik på højt plan.

Koncertens ”hovednummer” kom til sidst: Richard Strauss´ senromantiske ”Vier letzte Lieder” , skrevet i 1946, få år før komponistens død, efter at han på  mirakuløs vis  havde ”overlevet” 2.verdenskrig. Det er subtil musik for sopran og symfoniorkester, med dybdeborende tekster af Hesse og Eichendorff, – der findes i gode danske oversættelser. De var desværre ikke  tilgængelige for tilhørerne i onsdags. Det  var synd for de 3 dygtige musikere med Ann Petersen i spidsen for en gennemarbejdet udførelse, at tilhørerne måtte undvære den dimension. 

 Ikke desto mindre blev der lyttet af det store publikum,  så det knagede. Og bifaldet i kirkerummet var lige så varmt som temperaturen uden for kirken.

Ann Petersen

Oversigt