Copenhagen Contemporary String Quartet

19. august 2026 - kl. 19:00

Sorø Klosterkirke

Distorted Journeys – Naturens egen sang

Strubesang er en musiktradition, der findes i mange forskellige kulturer verden over, og som har eksisteret, og
overlevet, i flere årtusinder. Med udgangspunkt i den inuitiske komponist og sanger Tanya Tagaqs værk Sivunittinni
undersøger vi med Distorted Journeys hvordan komponister fra vidt forskellige dele af verden bearbejder og
integrerer denne særprægede teknik i værker for strygekvartet.
Med dette program stiller vi spørgsmålstegn ved vores gængse opfattelse af, hvad smuk kunst er. For er smuk kunst
altid den mest naturlige kunst, eller er vi gennem tiden blevet vant til at ordet “kunst” kun eksisterer som en
forkortelse af “kunstig”? Og behøver kunst overhovedet at være behagelig og smuk, eller kan der være noget
fascinerende ved et anderledes og nogle gange ligefrem ubehageligt lydbillede?
Eftersom denne særegne sangteknik har overlevet længere end nogen anden musiktradition, og i øvrigt opstået flere
steder uafhængigt af hinanden, burde dette være det tætteste vi kommer på naturen – men tør vi give os hen til
den?
Koncerten afsluttes med Pelle Gudmundsen-Holmgreens strygekvartet nr. 10, New Grounds, som forvrænger
menneskehedens næstvigtige naturfænomen, nemlig Pachelbel’s Kanon i D.
Copenhagen Contemporary String Quartet
Den moderne danske strygekvartet Copenhagen Contemporary String Quartet fokuserer på at bringe nutidens
bedste ny kompositionsmusik ud til et bredt publikum.
CCSQs koncertprogrammer er nøje tilpasset til det enkelte koncertrum og det specifikke publikum. Vi ønsker at
skabe en uformel ramme, hvor den komplekse moderne musik formidles gennem nyskabende formater, der sikrer
en helstøbt koncertoplevelse.
Vores koncerter er dedikeret til mangfoldighed og inklusion, hvor vi præsenterer værker med et særligt fokus på
underrepræsenteret nordisk kultur, samtidig med at vi opretholder et ambitiøst internationalt perspektiv. Vi
bestræber os på, at ca halvdelen af hvert koncertprogram består af kvindelige komponister, og at der desuden
indgår mindst én nordisk samt én ikke-vestlig komponist.
Kvartetten består af fire musikere, alle specialiseret i moderne kompositionsmusik, som tilsammen har uropført over
200 værker i hele Europa. Vi stræber efter at nedbryde stereotypen om moderne musik som utilgængelig, ved at
fokusere på dybdegående formidling og skabe en indbydende atmosfære for vores publikum.

CCSQ
Amalie Kjældgaard, violin
Den danske violinist Amalie Kjældgaard (1993) begyndte sine akademiske studier i 2012 på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med prof. Serguei Azizian. Senere flyttede hun til Wien og studerede ved Universitetet for Musik og Scenekunst, hvor hun afsluttede sine magisterstudier med udmærkelse inden for det særlige soloprofil under prof. Christian Altenburger. Samtidig fulgte hun en avanceret postgraduate solistuddannelse på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København med prof. Peter Herresthal, hvor hun også arbejdede som assistentlærer. Både under og efter sine studier har hun haft en omfattende karriere i København og Wien, og hun er en fast spiller i mange af de største orkestre i begge byer samt en integreret del af kammermusikmiljøerne i hele Europa, hvor hun har udmærket sig på den europæiske scene gennem adskillige festivaler, akademier, masterclasses og konkurrencer. Hun er en tidligere akademiker fra Chamber Orchestra of Europe, har arbejdet som gæstefører i orkestre i Danmark og Østrig, og er et resultat af mange års inspiration og viden fra nogle af de største musikere og ensembler i Europa, såsom Spira Mirabilis, Danish Chamber Orchestra, Sonar Quartett, Athelas Sinfonietta, Phace Ensemble, Ensemble Intercontemporain, Danish National Symphony Orchestra, ORF Radio Symphony Orchestra Wien osv. Hendes musikalske passion ligger i nutidig musik og improvisation, og hun er medstifter og medlem af den vajenske gruppe, Ensemble N, som regelmæssigt bestiller ny musik. Hun har arbejdet tæt sammen med komponister som Michael Jarrell, Poul Ruders, Daniel Serrano, Mikel Urquiza, Konstantia Gourzi, Tomasz Skweres, Pelle Gudmundsen-Holmgreen, Nava Hemyari og Aron Ludwig. Amalie modtog i 2021 den eksklusive Léonie Sonning Talentpris. Hun spiller på en violin fra Evasio Emilio Guerra fra 1920, venligst stillet til rådighed af Prof. Emer. Heinz Medjimore.

Sofie Thorsbroe Dan, violin
Den danske violinist Sofie Thorsbro Dan bor i Holstebro (DK) og optræder internationalt som kammer- og ensemblemusiker, hovedsageligt inden for nutidig musik. Udover sine freelanceaktiviteter er hun violinlærer på Orkesterefterskolen og Skive Musikskole.Derudover er hun grundlægger sammen med komponist James Black, pianist Fei Nie og saxofonist Anja Nedremo af Danish New Music Academy, som skal holdes for allerførste gang i Aarhus fra den 1.-5. juli 2022.Fru Dan blev uddannet ved Det Kongelige Musikkonservatorium i Aarhus under Emile Cantor og Michelle Makarski, ved Universitetet for Musik og Udstillingskunst i Wien under Ernst Kovacic og ved Universitetet for Musik og Udstillingskunst i Graz, hvorfra hun dimitterede i 2015 med en kandidatgrad i “Performance Practice in Contemporary Music” med Klangforum Wien.Under sine studier deltog hun i flere masterclasses med violinisterne Ruben Aharonian, Milan Vitek, Eszter Haffner, Mark Gothoni, Graeme Jennings og Priya Mitchell. Mens hun studerede i Danmark, fik Sofie praktikophold ved Odense Symfoniorkester, Aalborg Symfoniorkester og Sydjyllands Symfoniorkester. I 2016/17 blev Sofie valgt til at deltage i Lucerne Festival Academy under den kunstneriske ledelse af Wolfgang Rihm og Matthias Pintscher. De to år, hun tilbragte på denne akademi, var en meget frugtbar oplevelse, der gav hende muligheden for at samarbejde med store violinister som Anne Sophie Mutter, Patricija Kopatchinskaja, musikere fra Ensemble Intercontemporain, JACK Quartet og ikke mindst at møde unge talentfulde musikere fra hele verden, der delte den samme entusiasme for musikken fra det 20. og 21. århundrede. Hun ledte delvist de anden violiner og fungerede som anden koncertmester i sin tid ved de to akademier. Som en udforskende og alsidig uafhængig violinist og performer finder Sofie det fundamentalt for en musikers arbejde at forstå tidens komponister. Derfor har hun deltaget i flere masterclasses og kurser for nutidig musik, såsom Donaueschingen Musikdage, International Summer Course for New Music Darmstadt, Impuls Academy Graz og International Summer Academy OPUS XXI sammen med Kammerensemble Neue Musik Berlin. Hun arbejder i forskellige konstellationer og optræder endda uden violin, hvis et værk kræver det. Sofie spiller hardangerfiddle (norsk folkevold) og spiller i øjeblikket en violin, venligst lånt af Bræmers Legatet. I de seneste par år har fru Dan haft mulighed for at arbejde tæt sammen med komponister og dirigenter som Simon Steen-Andersen, Helmut Lachenmann, Beat Furrer, Steve Reich, Enno Poppe, Susanna Mälkki, Brad Lubman og Alan Gilbert og har urpremieret operaer, kammer-, ensemble- og orkesterværker af Klaus Lang, Olga Neuwirth, Bernhard Lang, Georg-Friedrich Haas og Georges Aperghis. I juli 2018 vil Sofie deltage i Bang on a Can Summer Festival på Massachusetts Museum of Contemporary Art, hvor hun sammen med udvalgte dedikerede musikere vil arbejde med komponisterne David Lang, Julia Wolfe og Michael Gordon samt medlemmer af Bang on a Can All-Stars. Dette ophold er venligt støttet af SNYK (center for nutidig og eksperimenterende musik og lydkunst i Danmark). Hun bliver regelmæssigt inviteret til anerkendte festivaler og scener for nutidig musik og spiller sammen med ensembler såsom Klangforum Wien, Curious Chamber Players, Klangforum Heidelberg og andre. Hun har spillet i sale såsom Elbphilharmonie, Wiener Konzerthaus, Lucerne Concert Hall, Berliner Philharmonie og på festivaler som Wiener Festwochen, Wien Modern, Lucerne Festival, Festival Internacional Cervantino, Salzburger Festspiele og Berliner Festspiele. Sofie er et aktivt medlem af Curious Chamber Players (SE), Black Page Orkesteret (AT) og Vierhalbiert (AT) Kun takket være stor økonomisk støtte fra danske fonde og Musikkonservatoriet og Dramatiske Kunst i Graz var det muligt for Sofie at deltage i alle disse kurser og studere i Østrig. Disse danske fonde inkluderer Knud Højgaards Fond, Minister Erna Hamiltons Legat for Videnskab og Kunst, Oticon Fonden og Augustinus Fonden. Sofie er stolt ejer af en violin bygget af mesterviolinbygger Günther H. Lobe.

Mina Fred, bratsch
Mina har studeret bratsch med David Takeno på Guildhall School of Music and Drama i London samt med Claus Myrup på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Aarhus, hvorfra hun dimitterede med sin kandidatgrad i 2004 og et avanceret postgraduate diplom i solistisk performance i 2007. I årene 2011-2013 studerede Mina fri improvisation med Fred Frith og Alfred Zimmerlin på Hochschule für Musik i Basel, hvor hun fik en specialiseret kandidatgrad i emnet i 2013.Hun er i øjeblikket medleder af bratsch-sektionen i Det Danske Kammerorkester. Hun er også solobratschist i Athelas Sinfonietta København og en hyppig gæst ved adskillige kammermusik- og nutidsmusikfestivaler i Skandinavien og Europa. Mina underviser i bratsch på Orkester Nordens sommerkurser i Lahti og coacher regelmæssigt workshops i fri improvisation.Den bratsch, Mina spiller på, er et instrument bygget af Hiroshi Iizuka i 2004.

Andrew Power, cello
Andrew Power (han/him) er cellist, underviser og tværfaglig musiker, der specialiserer sig i og organiserer samtidsmusik og innovative optrædener.Baseret i København har Andrew optrådt i hele Europa i over 15 lande og har samarbejdet intensivt med kunstnere på tværs af genrer og discipliner i forskellige venues, festivaler og omgivelser. Hans arbejde inden for samtidsmusik har ført til optrædener med anerkendte ensembler ledet af Matthias Pintscher, Enno Poppe, Beat Furrer, Lucas Vis, Peter Rundel, Pierre-André Valade og Gregory Vajda. Han har optrådt på store festivaler, herunder Manifeste, Gaudeamus, Time of Music og Klang.Som medlem af Athelas Sinfonietta har han deltaget i historiske koncerter som 90-års jubilæumskoncerten for Per Nørgård ved Hindsgavl Festival og Black Box Music med Simon Steen-Andersen og Håkon Stene. Han har også optrådt med Exaudi, Plus-Minus Ensemble, Ensemble Modern og Ensemble Intercontemporain og blev præsenteret på indspilningen fra 2021. Matthias Pintscher’s “Verzeichnete Spur” for kontrabas, tre celli, instrumenter og live elektronisk musik på albummet Nemeton. Siden han flyttede til Danmark i 2015, har Andrew været dedikeret til at kuratere og producere nutidige musikprojekter, hvilket har resulteret i adskillige koncerter i København, som inkluderer danske premierer på værker af Steve Martland, David Lang, Alexander Schubert, Stefan Prins, Juliana Hodkinson og Johannes Kreidler. Hans samarbejder har også introduceret værker af komponister som Martin Stauning, James Black, Bára Gísladóttir og Loïc Destremau. I 2023 var han soloinstrumentalist og musikalsk leder i Josefine Opsahls opera Hjem, der blev opført i Vridsløselille, et tidligere fængsel i udkanten af København; operaen blev nomineret i 2024 til både CPH Prisen og Reumert Prisen. Andrew var med til at stifte EKKI MINNA, en eksperimentel duo med den prisvindende accordionist Jónas Ásgeir Ásgeirsson. Duoen har optrådt på førende festivaler for ny musik, herunder Klang, IMPULS og Dark Music Days har fået stor ros. EKKI MINNA udgav EP’en Reaction i 2024 under Dacapo Records. Deres album NO MORE NO LESS blev også frigivet på Smekkleysa/Bad Taste Records i 2024, og indeholdt elektro-akustiske værker af Mads Emil Dreyer, Christian Winther Christensen og Áslaug Magnúsdóttir samt stykker af Johannes Kreidler og Franz Schubert. I 2024 fik de premiere på deres selvkuraterede projekt, kaldet Augmentations, som inkluderede nye værker af Jeppe Just Christensen, Mads Emil Dreyer og Áslaug Rún Magnúsdóttir. I øjeblikket samarbejder EKKI MINNA med Gaudeamus Award-nominat Matthew Grouse om et storstilet musikteaterværk med titlen We’re Pleased To Meet Us, som har premiere på MINU Festival (DK) i november 2025, efter et ophold på Inter Arts Center (IAC) (SE). Både som solist og ensemblemusiker har Andrew optrådt på udsendelser fra DR, ORF, BBC Radio 3 og Pitchfork. I løbet af de seneste 15 år har han haft premiere på adskillige soloværker af kommende. komponister og optrådte ved festivaler som IMPULS, Time of Music og Messagequisse i Wigmore Hall. Hans karriere har også krydset genrer. Fra 2011 til 2014 samarbejdede han med Sasha Siem om hendes album Most of the Boys, produceret af Valgeir Sigurðsson. Fra 2015 til 2017 turnerede han med Anna Meredith, hvor han fremførte hendes album Varmints ved store festivaler, herunder Glastonbury, Pohoda, Le Guess Who?, Lowlands, Iceland Airwaves og Edinburgh Festival, med optrædener sendt på BBC Radio 6 og Pitchfork. Derudover optrådte han i Royal Arena København med Kygo på Kids in Love-turnéen og med jazzpianisten, komponisten og produceren Nikolaj Hess. Udover sin optrædenskariere er Andrew også en underviser med fokus på Suzuki-uddannelse. Han underviser i øjeblikket på Gentofte Musikskole og tilbyder private lektioner, hvor han plejer den næste generation af cellister gennem sin ekspertise og passion for musikuddannelse. Andrew er dedikeret til at udvide repertoiret og mulighederne for celloen, der integrerer nutidige præstationsmetoder, multimedieelementer og tværfaglige samarbejder i sit kunstneriske arbejde. Andrew har deltaget i masterclasses og lektioner med anerkendte musikere og komponister, herunder Helmut Lachenmann, Kaija Saariaho, Judith Weir, Torleif Thedéen, Alisa Weilerstein, Thomas Adès, Alexander Baillie, Julian Lloyd Webber, Heinrich Schiff, Carl Schachter, Endellion Quartet og Gary Hoffman. Han begyndte sin uddannelse på den prestigefyldte Yehudi Menuhin School for begavede unge musikere, inden han i 2011 kom ind på Guildhall School of Music & Drama for at studere med Pierre Doumenge. Han fortsatte senere sine studier med Morten Zeuthen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor han dimitterede i 2017. Han specialiserede sig yderligere i nutidig musik gennem Postgraduate Performance-programmet ved Kunstuniversität Graz, hvor han arbejdede med Klangforum Wien indtil pandemien i 2020. Han spiller en cello, der er fremstillet af Tony Padday.

Find vej

Sorø Klosterkirke

cello-light-rotated