Yoko Ono, klaver og Steve Dummer, klarinet

27. marts 2024 - kl. 19:00

Sorø Klosterkirke

Klarinet og Klaver: Steve Dummer, klarinet og Yoko Ono, klaver

Sorø Klosterkirke kl. 19.

Entré: 150 kr. Dørene åbnes kl. 18.30, hvor der vil være salg af resterende billetter på MobilePay og kontant.

Fri entré for børn og unge under 18 år.

Yoko Ono fik sin grundlæggende uddannelse i Japan, hvor hun efter sin debutkoncert i et
japansk musikmagasin blev kaldt årets bedste japanske pianist. I 1981 flyttede hun til
London og blev optaget på the Royal Academy of Music. Hun har vundet mange priser og
har i årenes løb turneret i mange lande jorden rundt som solist og kammermusiker og har
spillet med symfoniorkestre i en række lande. Foruden at have en travl karriere som
koncertmusiker, virker hun som underviser, herunder på the Royal College of Music.

Steve Dummer blev uddannet som klarinettist på the Guildhall School of Music and Drama
i London og har derefter uddannet sig som dirigent på the Royal College of Music og
Dartington Summer School. Han virker som dirigent for the Horsham Symphony Orchestra
og Worthing Philharmonic Orchestra. Han er musikdirektør for Kidenza, Stane Street
Sinfonietta, som han selv har grundlagt, og for Talkestra, som han ligeledes selv har
grundlagt. Han er dirigent for the Reza Community Orchestra, musikdirektør for CoMA
Sussex og lærer og dirigent ved Dartington International Summer School. Han er tillige
komponist.

De to musikere har spillet sammen i en årrække.

Timothy Baxter’s Triptych For clarinet and piano
Det oprindelige værk: Three Pieces (Clarinett and Piano) blev opført af Harrison Birtwisle, klarinet, og Timothy Baxter, piano, den 8. maj 1958  i Forthnightly Concert, Royal Academy of Music, London.

Førsteopførelse af endelig version i Chapel Royal, Brighton, UK, 20.2.2018 af Steve Dummer, klarinet og Yoko Ono, piano. Værket er medtaget på CD af 2020 med disse to.

Version for obo: Oboe Triptych skabt i 2013. Værket er medtaget på CD af 2015 med Demetrios Karaminzas, obo, og Galya Kolarova, piano, som har spillet det en række gange.

Birthe Baxter

These three concert pieces have undergone several metamorphoses, the final version being completed in 2008.

Improvisatory in nature, the opening idea of the first movement passes through a variety of transformations with some moments of high drama.

The second movement’s sombre mood is lightened towards the end in the piano part, despite complaints from the clarinet. The solo motif with its variations is illustrated and illuminated by the different moods in the piano – like a person walking in the street in his own thoughts hearing different sounds and musical styles coming out from the windows.

A lively dance in contrapuntal style brings the work to a climatic end.

The various moods and styles of this work seem to illustrate human conditions in the world today with its many changes, impressions and styles from across the ocean. Essential is the hope for the future as expressed in the smiles and surprises of the peece. peece.                                                          TB

Find vej

Sorø Klosterkirke

cello-light-rotated